Servisné poukážky: Nástroj, ktorý nefunguje
V roku 2018 vstúpil do účinnosti zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch. Opätovne sa tak vzkriesila idea sociálnych podnikov, ktoré fungovali aj pár rokov od roku 2008, ale po viacerých problémoch boli zrušené. Zámerom zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch bolo vytvoriť podmienky pre súkromné organizácie, pre ktoré bude charakteristické, že budú sledovať iné ciele, ako je zisk. Ich cieľom malo byť, že budú poskytovať tovary a služby buď svojím členom, alebo širšiemu spoločenstvu. Jedným z nástrojov na podporu takéhoto podnikania sú servisné poukážky, ktorých účelom je podpora dopytu po službách zo sociálnych podnikov. Ako sa uplatnilo používanie servisných poukážok v praxi?
Pozreli sme sa, ako po 4 rokoch tento systém funguje a dospeli sme v publikácii Servisné poukážky, nástroj ktorý nefunguje k nasledujúcim záverom:
Aplikácia systému servisných poukážok za štyri roky:
- Nepriniesla pozitívne benefity vo zvyšovaní dopytu po službách sociálnych podnikov
- Dáta ukázali, že prvé roky fungovania systému boli náklady na tlač poukážok dokonca vyššie ako vyplatená hodnota servisných poukážok či sumárna výška benefitu, ktorú vyplatilo ministerstvo
- Aj v roku 2022 bolo takmer 90% poukážok na daný rok nevyužitých a zlikvidovaných.
- Dôvodom neúspechu tejto formy podpory sociálnej ekonomiky je nezapojenie sa do systému zo strany sociálnych podnikov a oprávnených subjektov z dôvodu dodatočnej byrokracie či limitov štátnej pomoci.
- Z dôvodu doterajšej neefektívnosti tohto programu na podporu dopytu by sa mala pozastaviť účinnosť tohto nástroja s cieľom zabrániť ďalšiemu plytvaniu. Ministerstvo by malo prehodnotiť významnosť podpory dopytu a prípadný alternatívny návrh by malo podložiť analýzou, v ktorej by zdôvodnilo jej predpokladanú účinnosť.
Celú publikáciu Servisné poukážky: Nástroj, ktorý nefunguje aj so zaujímavými údajmi o nákladoch a využívaní sociálnych poukážok si môžete stiahnuť na tomto linku.