Viac lekárov, alebo menej chorých?
Ak nie je viac zdravotníkov (ponuka), zlepšením môže byť menej pacientov (dopyt).
Kompetencie vyrobia zdravotníkov
Kompetencie sú jedným z magických slov (podobne ako „nárok“, či „záujem pacienta“), o ktorých sa v slovenskom zdravotníctve veľa hovorí, ale málo sa deje. Aktívna práca s kompetenciami zdravotníkov je pritom nevyhnutný krok na udržanie dostupnosti zdravotníckych služieb v budúcnosti.
Existuje nedostatok zdravotníkov?
Pomerne často z médií počuť vyjadrenia o nedostatku vodičov kamiónov či programátorov. Je to však len rétorický obrat. Ich množstvo priamo úmerne zodpovedá ochote spotrebiteľov platiť za ich služby. Stačí zvyšovať ponukovú cenu až do momentu, kým sa voľný vodič alebo programátor nezjaví. Ak takú cenu nie sme ochotní zaplatiť, znamená to, že iné potreby majú u nás vyššiu prioritu, ako prepravenie tovaru či naprogramovanie aplikácie. Rastúca cena zároveň do odvetvia láka nových poskytovateľov služieb.
Kto nás ošetrí?
Príchod obrovského množstva ukrajinských utečencov len urýchlil, čo sme ja tak vedeli: nožnice medzi dopytom pacientov a ponukou zdravotníckych služieb sa rýchlo roztvárajú.
Zdravotníkov viac (ne)bude
Vydali sme novú publikáciu INESS s názvom Chýbajúci zdravotníci: 21 zlepšení. Publikáciu si vo forme pdf môžete stiahnuť tu. Nižšie je jej zhrnutie:
Umelá inteligencia v zdravotníctve? Áno, ale…
Mnohí z vás určite v poslednej dobe zaregistrovali správy o vzostupe umelej inteligencie, a špeciálne o jej využití v zdravotníctve. Koniec koncov, aj my sme sa tejto téme už venovali. Napriek aktuálnemu rozruchu je však potrebné mať na pamäti, že väčšina takýchto článkov sa venuje skôr budúcemu potenciálu umelej inteligencie v zdravotníctve, nie dnešnej realite. V nemocniciach je totiž umelá inteligencia v súčasnosti využívaná oveľa menej, než sa pri pohľade do médií môže zdať.
Podvod na poistencoch
Musím sa priznať, že som prekvapený. O zmýšľaní rezortných šéfov, ani o finančnom stave štátnej poisťovne som si nerobil ilúzie. No to, že po necelých dvoch rokoch tu bude zase na stole záchrana poisťovne z peňazí daňových poplatníkov, to som skutočne nečakal. Ako komentátor zažívam déjà vu. Čo ďalšie napísať, keď už všetko bolo napísané v roku 2020? Ako túto situáciu nazvať? Ostáva už len volať veci priamo – podvod na poistencoch. Konkrétne na dvoch miliónoch poistencov.
Pandémia ako katalyzátor inovácií
Pandémia koronavírusu poriadne preverila zdravotnícke systémy po celom svete. Ako to už pri záťažových skúškach býva, aj v tomto prípade bolo naplno ukázané, kde sú slabé miesta, a ktorí aktéri sú najzraniteľnejší.
Prečo sa opäť oddlžujú nemocnice
Pri príležitosti oddlžovania nemocníc nás redakcia Pravdy oslovila so žiadosťou o komentár. Tu ho uvádzame v plnom znení:
Čo pacienti chcú
Vo väčšine odvetví je koncový spotrebiteľ služby veľmi významným aktérom v procese inovácií, a mnohí poskytovatelia služieb si od svojich zákazníkov systematicky pýtajú spätnú väzbu. Zdravotníctvo v tomto ohľade zvykne mierne zaostáva. Nejaké zmeny sa síce dejú, nejaké inovácie prichádzajú, ale rola pacientov – a teda spotrebiteľov zdravotníckych služieb – je veľmi často limitovaná. Pritom sú to oni, kto poskytovanie služieb zažíva na vlastnej koži a teda majú na vec jedinečný pohľad.