Privatizácia vzdelávania ľuďmi a pre ľudí
Nechať cestovať svoju pätnásťročnú dcéru autobusom do školy by nemalo byť žiadnym dobrodružstvom. Pokiaľ žijete v Európe. Úplne iná situácia je na strednom východe, napríklad v Pakistane, kde sa pravidelne preháňajú hordy púštnych ľudí, ktoré hlásajú, že vzdelávanie dievčat sa protiví ich bohu. A na šírenie tejto viery neváhajú použiť strelné zbrane.
Explorovať alebo exploitovať? To je otázka.
Technológie sú súčasťou kultúrnej evolúcie. Praveký recept na digitálny život testoval Sims v experimente s počítačovými „lego kockami“, ktoré sa naučili plávať a chodiť. Teraz sa pozrieme bližšie, ako to tá evolúcia robí. Ako dokáže nájsť ihlu užitočnej adaptácie v kope všetkých možných dizajnov?
Vysokým školám nechýbajú peniaze, ale reformy
Pri téme školstva sa na Slovensku dlhodobo buduje dojem, že v ňom akútne chýbajú veľké peniaze. Nie je to však už tak úplne pravda. Predovšetkým vo vysokom školstve. Slovensko dáva na terciárne vzdelávanie (okrem vedy a výskumu) 0,79 % HDP. Priemer EÚ je 0,86 %. Z tohto pohľadu sme mierne pod priemerom, ale tento ukazovateľ neberie do úvahy výstupovú stránku - koľko vysoké školstvo vzdeláva študentov. To významne skresľuje porovnanie.
Pretitulované Slovensko. Pyrrhovo víťazstvo vysokého školstva
Neexistuje veľa ukazovateľov, v ktorých by sa slovenské školstvo mohlo pochváliť, že dosiahlo ciele, ku ktorým sa zaviazalo. Jedným takýmto ukazovateľom je podiel absolventov vysokých škôl medzi mladými ľuďmi. Keď sme vstupovali do EÚ, dosahoval tento podiel 14 %. Minulý rok sa dostal na 40%, čo zodpovedá cieľu, ktorý sme si kedysi dávno ambiciózne nastavili. To je tesne za priemerom EÚ (43 %) a predbehli sme napríklad Česko s konzervatívnejším cieľom (33,7 %) a Maďarsko (29,4 %). Za tento výsledok vďačíme hlavne ženám. Medzi mladými ženami má už skoro polovica vysokoškolský titul. Na Slovensku absolvuje vyšší podiel žien, ako je priemer v Európe.
Poučme sa od tých najslabších
V jednej obci dali žiakom tretieho až piateho ročníka prečítať vetu „pes má meno Dunčo“ a vypočítať príklad „46 mínus 17“. Tri štvrtiny zlyhali. Títo žiaci sú z domácností, kde nemajú prístup k základnej hygiene, občas hladujú a ich rodičia nemajú prácu. Žijú v generačnej chudobe. Títo žiaci síce navštevujú školu mnoho rokov, ale po jej dokončení ostanú funkčne negramotní.
Ako vyriešiť najväčšiu tragédiu nášho školstva? Návod má Keňa a Uganda
Čo si predstavíte, keď sa povie 3.B trieda? Ja vidím miestnosť s veľkými oknami, za sebou zoradené lavice, pred nimi tabuľa a pred tabuľou učiteľ. Ten hovorí k žiakom rovnakého veku. Tento posledný znak je široko rozšírený na školách po celom svete, vrátane toho rozvojového. A špeciálne tam vytvára mnohé problémy.
Keď nevieš reformovať, začni prikazovať
Najskôr by malo Ministerstvo školstva dokázať, že vie zmeniť fungovanie školstva a vzdelávací zážitok detí z matematiky. A až potom môže začať uvažovať o povinnej maturite.
Vysoké školstvo – priestor na šetrenie a racionalizáciu je obrovský
Téma nedostatku zdrojov vo vysokom školstve sa automaticky spája s nízkou úrovňou financovania. To však nie je jediné možné vysvetlenie. V nasledujúcej tlačovej správe ukážeme, že dôležitou príčinou nedostatku zdrojov v slovenskom vysokom školstve je neefektivita.
Sú veci, ktoré sa kupujú ťažko. Napríklad kvalitné vzdelávanie.
Školstvo sa dočkalo. Ministri súčasnej vlády sa predbiehajú, kto ohlási vyššie investície.
Tri druhy javov – hromy, neporiadok a slovenčina
Veľmi krátke intelektuálne dejiny evolúcie, priznajme si, že máme problém.