O zelenej ekonomike buďme úprimní

Jedným z pilierov plánu obnovy je vybudovanie „zelenej ekonomiky“.  Je to podobne opočúvaný termín ako „znalostná ekonomika“, či „priemysel 4.0“. Na rozdiel od nich ale nie je významovo prázdny ako tekvica na konci októbra. Bohužiaľ to, ako „zelenú ekonomiku“ prezentujú politici (nielen slovenskí) a následne mnohí novinári, je presným opakom jej obsahu.

O zelenej ekonomike buďme úprimní

Zelená ekonomika nie je o ekonomickom raste, nie je o zvyšovaní životnej úrovne, ani materiálneho blahobytu. Zelená ekonomika je nákladová položka. Jej obsahom sú primárne nové dane, motivácie do ekonomicky neproduktívnych činností, ako je separácia odpadu, či investície s návratnosťou ďaleko za horizontom ekonomickej zmysluplnosti. Nezbohatneme tým, že budeme draho zatepľovať či meniť funkčné kotle, aby sme ušetrili pár eur mesačne. Zelená ekonomika znamená zníženie spotrebiteľského komfortu, kvality a dostupnosti výrobkov. Obalové materiály, doprava, elektronika, stavebné materiály, to všetko bude vďaka zelenej ekonomike drahšie. Čo z toho má byť zdrojom ekonomického rastu? To, že budete vyrábať elektromobily, lebo ste zakázali spaľovacie motory, nie je „rast“, je to vynútená zmena technológie, teda náklad. Uhlíkové clo síce môže udržať konkurencieschopnosť európskeho priemyslu na domácej pôde, ale pre zvyšok sveta sa stanú európske výrobky nezaujimavými. Zelená ekonomika je jednoducho ekonomika chudobnejšia.

Môžete sa spýtať, že ako si teda pán ekonóm láskavo predstavuje iný spôsob znižovania emisií? Nuž, pravda je, že nijak. Znižovanie emisií je náklad, nedá sa spraviť bez toho, aby sa spotrebiteľ uskromnil. Ale buďme voči sebe úprimní – nevolajme to rast.

Vezmime si také emisie z automobilov. Dnes máme euronormy, flotilové limity na produkciu CO2, podporu elektromobilov, či chystané individuálne sledovanie spotreby a dane na „neekologické“ modely áut. Miesto toho všetkého by stačilo spraviť jednoduchú priamočiaru vec – radikálne zvýšiť spotrebnú daň z fosílnych palív. Efekt na spotrebiteľa by bol rovnaký (vyššia cena za dopravu), len by sme si ušetrili tie zložité regulačné tančeky okolo.

To sa ale nestane, pretože to by ľuďom ukázalo hneď a jasne na ich peňaženkách, že za znižovanie emisií sa musí draho platiť. A možno by si mnohí povedali, že z EÚ nechcú mať lídra v znižovaní emisií, ale lídra v pripravenosti na otepľovanie. A lepšie pripravená je tá krajina, ktorá je bohatá.

HN, 21.9.2020

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards